‘Werken volgens RGS heeft zich inmiddels bewezen’
Hemink Groep heeft al veel ervaring met werken volgens RGS. RGS zorgt voor een continue werkstroom en voorspelbare onderhoudskosten. Algemeen directeur Rutger Vrielink en ketenregisseur Bart Steenbergen zijn trots op het nieuwe contract met Vivare waarin ze dagelijks onderhoud, mutatieonderhoud, planmatig onderhoud en groot onderhoud inclusief energiemaatregelen integraal gaan benaderen.
Kunnen jullie jezelf en de organisatie kort voorstellen?
“Anders durven denken en doen, dat typeert ons al vanaf het begin. Ons werk is de laatste jaren wel fors veranderd. We hebben ons ontwikkeld van schildersbedrijf naar een vastgoedonderhoudsbedrijf. Onze 360 medewerkers houden zich bezig met de verduurzaming, het onderhoud en de afbouw van vastgoedprojecten. Opdrachtgevers, vooral woningcorporaties en beleggers, dragen de verantwoordelijkheid voor de hele levenscyclus van hun vastgoed aan ons over. Ik, Bart, ben hier dertig jaar geleden begonnen als calculator. Inmiddels werk ik als ketenregisseur; meer dan de helft van ons werk gebeurt via RGS-contracten. Rutger stapte een kleine 2 jaar geleden aan boord als algemeen directeur, daarvoor werkte hij in diverse vastgoedfuncties bij woningcorporaties.”
Wat was voor jullie de aanleiding te beginnen met RGS?
Steenbergen: “Ons eerste meerjarige prestatiecontract met een woningcorporatie dateert van 2008. Wij zagen dat als een manier om de klant beter te adviseren en meer invloed te hebben op de kwaliteit van het werk. Het zorgt natuurlijk ook voor rust in de organisatie.” Vrielink werkte op dat moment net bij Domijn. “Veel woningcorporaties zochten in die periode naar een manier om de prijs-kwaliteitverhouding van het vastgoedonderhoud te verbeteren. Je streeft naar lagere total cost of ownership, in plaats van naar de laagste prijs per project. Resultaatgericht samenwerken levert dus voor beide partijen voordeel op. Bovendien is het ook nog eens veel leuker werken, omdat je echt samenwerkt en samen naar de beste oplossingen zoekt.”
Wie of wat heeft jullie op weg geholpen?
Vrielink: “In onze regio kwamen de koplopers vanuit opdrachtgevers en opdrachtnemerskant al vrij snel bijeen bij Pioneering, een platform voor het ontwikkelen en delen van kennis in Oost-Nederland. We vertaalden de leidraad RGVO, nu RGS, in een boekje met praktijkvoorbeelden op de Twentse manier. Pioneering ontwikkelde ook leergangen waar we gezamenlijk aan deelnamen. Dat heeft ons goed op weg geholpen. Inmiddels kan je als ervaren RGS-partij aansluiten bij de Leercirkel om kennis uit te wisselen.”
Wat betekent werken volgens RGS voor medewerkers?
Steenbergen: “Werken op de RGS-manier vraagt andere vaardigheden. Je hebt meer bouwtechnische kennis nodig om goede scenario’s te maken, maar ook kennis van materialen en van installaties. Voor een goede vertaling van deze scenario’s naar de praktijk, moeten de vakmensen ook specialisten in RGS zijn. Daarnaast vraagt het om sociale vaardigheden. Je zit regelmatig aan tafel bij je opdrachtgever, samen met collega’s van andere bedrijven, waar je jouw advies overtuigend moet kunnen brengen. RGS is dynamisch en kan veel voldoening geven, maar het past niet bij iedereen. Daarom laten we nieuwe medewerkers meestal een talent motivatie analyse doen en volgen ze een externe RGS-training. We zijn nu ook bezig een interne RGS-training voor nieuwe medewerkers te ontwikkelen.”
Waar zijn jullie trots op?
Vrielink: “Voor woningcorporaties is het soms lastig een goede integrale vastgoedplanning op te stellen. Ik heb daar zelf ook mee gestoeid als vastgoedmanager. We zijn dan ook blij en trots dat Vivare ons – en vier andere onderhoudsbedrijven - een RGS-contract heeft gegund voor dagelijks onderhoud, mutatieonderhoud, planmatig onderhoud én energiemaatregelen van 6.000 woningen. Het contract heeft een looptijd van 8 jaar, met de intentie om te verlengen met nog eens 8 jaar. Voor deze intensieve samenwerking hebben we een gebiedsregisseur aangenomen, die onder andere het contact met de property en assetmanager van Vivare onderhoudt. Dit contract is voor ons een spannende, maar veelbelovende ontwikkeling.”
Wat zou je andere onderhoudsbedrijven willen meegeven?
Steenbergen en Vrielink: “Werken volgens RGS heeft zich inmiddels bewezen. Onze ervaringen met meerdere onderhoudscycli laten zien dat de gemiddelde onderhoudskosten over langere termijn dalen, terwijl de kwaliteit toeneemt. In de samenwerking hebben we vooral het belang van je kwetsbaar opstellen ontdekt. Door eerlijk te zijn over wat je nog niet weet, of waarover je twijfelt, benut je elkaars inzichten en kwaliteiten optimaal. Dat geldt voor de samenwerking met je opdrachtgever én voor het contact met de andere RGS-partners.”