Meer kennisdeling dankzij Resultaatgericht Samenwerken

Resultaatgericht Samenwerken levert niet alleen betere resultaten en lagere investeringskosten op, het leidt ook tot meer kennisdeling binnen de branche. Marco van Corstanje, teamleider Planmatig onderhoud bij Casade, vertelt hoe dat werkt bij deze Brabantse corporatie.

In 2018 is Casade voor het schilderwerk aan haar woningen overgestapt naar Resultaatgericht Samenwerken (RGS). De corporatie liet de traditionele manier van werken los. ‘Dus niet langer marktpartijen vragen om offertes en vervolgens de opdrachtnemers met de laagste prijs met een specifiek onderhoudsadvies aan het werk zetten’, zegt Van Corstanje. ‘We werken nu langdurig samen met 6 vaste onderhoudsbedrijven en sturen daarbij op prestatie- en monitoringseisen.’ 

´Het leukste aan deze manier van samenwerken is dat je echt dezelfde doelen en ambities hebt’, vertelt Van Corstanje. ‘Het is een continu proces van samen kijken hoe we het werk nog beter kunnen doen. Zo proberen we bijvoorbeeld onze onderhoudscyclus van het schilderwerk te verlengen. We zijn in 2018 gestart met een 7-jarige cyclus en we spraken af samen te onderzoeken hoe we die cyclus kunnen oprekken. Met een langere cyclus belasten we onze huurders minder met de werkzaamheden. Ook hoeven we minder te investeren gedurende de totale looptijd van een cluster woningen.’ 

‘We hebben met elkaar besproken wat de kwaliteit van ons schilderwerk moet zijn en daar vervolgens prestatie- en monitoringseisen over afgesproken. Het is belangrijk om goed te onderzoeken wat verantwoord is. Waar liggen risico’s en mogelijke technische en esthetische schades na 4 jaar, na 5, 6 en 7 jaar? Zo hebben we in 2022 de cyclus naar 8 jaar kunnen brengen. Nu zijn we met elkaar in gesprek over de mogelijkheden van een 9-jarige cyclus.’

Zelf nadenken over de slimste onderhoudsaanpak en zelf met verbetervoorstellen komen. Dat maakt RGS succesvol.’

Kennisdeling

Van Corstanje vertelt dat de onderhoudspartners door het RGS steeds meer gebruik maken van elkaars kennis. ‘Wij bespreken nu regelmatig thema’s waarvan we vinden dat het nog beter kan. Bijvoorbeeld rond dataverwerking. Dat gebeurt in projectgroepen met deelnemers van alle 6 bedrijven. Bij een traditionele manier van samenwerken was het ondenkbaar dat bedrijven op deze manier kennis uit zouden wisselen.’

Kennisdeling is een belangrijk aspect van RGS.  ‘Daarom hebben wij bijvoorbeeld een bijeenkomst georganiseerd voor de 6 onderhoudspartners bij een verfleverancier. Samen met hen hebben we ons op die dag verdiept in de actuele ontwikkelingen binnen de verfindustrie. Denk aan duurzaamheid, milieuaspecten of de invloed van kleuren op de technische en esthetische kwaliteit van onze woningen. Een leerzame dag voor ons en onze opdrachtnemers. Niet dat wij daarna vertellen welke verf ze moeten gebruiken. Dat past niet bij RGS. We willen onze opdrachtnemers wel stimuleren nog meer gebruik te maken van de kennis in de branche, in dit geval de verfindustrie.’

Kanteling

Van Corstanje vindt het belangrijk dat de opdrachtnemers proactief zijn. ‘Zelf nadenken over de slimste onderhoudsaanpak en zelf met verbetervoorstellen komen. Dat maakt RGS succesvol.’ Hij benadrukt dat het voor beide kanten interessant moet zijn om langdurig partners te blijven. ‘Wat dat betreft zie ik een kanteling. Als opdrachtgever moeten corporaties ervoor zorgen dat wij aantrekkelijke, langdurige partners zijn voor opdrachtnemers. Onderhoudsbedrijven gaan zelf steeds vaker kiezen met welke opdrachtgevers zij langere tijd willen samenwerken. Daarom onderzoekt Casade nu of wij de samenwerking met onze 6 RGS-partners kunnen verbreden. Van oorsprong zijn deze bedrijven vaak gespecialiseerd in schilderwerk, maar mede door de resultaatgerichte samenwerking hebben zij inmiddels veel kennis over het onderhoud aan de hele vastgoedschil, dus ook aan gevels en daken.’

Terug naar overzicht