Grenzen verleggen met RGS zorgt voor mooie resultaten én werkplezier
Van Son Onderhoud en Renovatie werkt al bijna 25 jaar volgens de RGS-methodiek. De kunst is om grenzen te verleggen en de onderhoudscycli te verlengen, stelt directeur Dennis van Rooij. Medewerkers vinden het fijn om lange tijd samen te werken in vaste teams en hun vakkennis in te brengen.
Kun je jezelf en de organisatie kort voorstellen?
“Met ongeveer honderd medewerkers werken we uitsluitend volgens de RGS-methodiek. We houden ons bezig met onderhoud, renovatie en verduurzaming voor woningcorporaties, zorginstellingen en scholengemeenschappen in een straal van 50 km rond Waalwijk. Ons bedrijf kent een goede generatiemix en er werken relatief veel vrouwen, zowel op kantoor als buiten op de steiger. Zelf begon ik hier als calculator en werkvoorbereider. In mijn huidige rol als directeur mag ik mensen verbinden en inspireren. In mijn vrije tijd ben ik een fervent motorcrosser. De mentaliteit die je nodig hebt voor topsport, hebben we hier allemaal. We zijn gemotiveerd om het elke dag weer beter te doen.”
Wat zijn volgens jou de grootste voordelen van RGS?
“Werken volgens RGS biedt je organisatie continuïteit gedurende een lange periode, bijvoorbeeld 20 jaar. In die termijn kun je de onderhoudskosten voor de opdrachtgever soms wel tot 30% terugbrengen. Voor medewerkers is het fijn dat ze bij RGS hun vakmanschap kunnen inbrengen, wij adviseren over de beste aanpak. Daarnaast werk je langdurig samen in vaste teams van collega’s en ketenpartners. Je leert elkaar goed kennen en bent volledig op elkaar ingespeeld. Om de werksfeer verder te bevorderen, geven al onze projectteams elke week een cijfer voor hoe ze de week hebben ervaren: onder andere voor arbeidsproductiviteit, sfeer in de groep, en bewonerstevredenheid. Die informatie geeft snel inzicht in en helpt om laagdrempelig zaken bespreekbaar te maken.”
Hoe ziet de voorbereiding eruit bij een RGS-aanpak?
“Bedrijven die net beginnen met RGS, vallen soms over de voorbereidingskosten. Maar dat is juist de fase waarin je flink investeert. Als je het beeld aan de voorkant heel scherp hebt, win je tijd en werkplezier in de rest van het proces. Daarom hebben de medewerkers die bij ons de QuickScans, conditiemetingen en warme opnames doen, allemaal meer dan twintig jaar praktijkervaring. Zo waarderen we hun vakmanschap én weten we zeker dat we niets over het hoofd zien. Verder doen we waar nodig aanvullende onderzoeken zoals breuktesten of laboratoriumonderzoek met bijvoorbeeld dakpannen. Die informatie helpt om de resterende levensduur te bepalen én of je het dak van binnenuit of van buitenaf gaat isoleren. Op deze manier maken we het beste plan, rekening houdend met factoren als de total cost of ownership (TCO) en bewonerscomfort.”
Waar leren jullie het meeste van?
“We werken inmiddels al zo lang volgens RGS dat sommige complexen aan hun derde cyclus toe zijn. Omdat we alle informatie digitaal vastleggen, kunnen we er goede analyses mee doen. Dat doen we in Property Plan, een tool die we zelf hebben ontwikkeld en die inmiddels ook door vele andere onderhoudsbedrijven wordt gebruikt. Bij WonenBreburg werken zelfs alle zeven gecontracteerde aannemers ermee, waardoor overkoepelende analyses op de data mogelijk zijn. Verder zijn we bezig met een proef waarbij we in de bouwkeet een groot scherm tonen met data over kwaliteit, bewonerstevredenheid en planning. Zo stimuleer je de teams om zelfsturend te zijn. Ze zijn terecht heel trots op de resultaten die ze samen boeken.”
Hoe zorgt RGS voor motivatie bij jonge medewerkers?
“Jonge mensen vinden het fijn om efficiënt te werken, dus digitaal waar het kan. Daar investeren we volop in. Daarnaast vinden onze medewerkers die adviserende rol interessant. In een RGS-proces heb je immers meer ruimte om het werk uit te voeren op een manier die jou het beste lijkt. Maar ik denk dat de jonge mensen óók aangetrokken worden door onze bedrijfscultuur. Hard werken met volop doorgroeimogelijkheden en gezelligheid, daar gaat het om. We organiseren regelmatig leuke uitstapjes en de teams organiseren ook zelf activiteiten. Ook wekelijks sporten, fruit op het werk en de beschikbaarheid van een coach worden bij ons gewaardeerd.”
Welke stappen willen jullie nog zetten op het vlak van RGS?
“De kunst is om grenzen te verleggen en de onderhoudscyclus steeds verder te verlengen. We zitten nu op een gemiddelde cyclus van ruim acht jaar, met een uitschieters naar elf jaar voor een groot complex eengezinswoningen met alleen maar onbeschutte onderdelen. Deze kunst willen we steeds beter beheersen. De doorontwikkeling van Property Plan speelt daarin een rol. Het idee is om de voorspellende tool met AI te vergroten. Als derde denken we graag met woningcorporaties mee over het opstellen van een betrouwbare integrale meerjarige investerings- en onderhoudsbegroting. Het grote voordeel daarvan is een beheersbaar en betrouwbaar beeld over de toekomstige uitgaven gebaseerd op het gewenste onderhoudsniveau en duurzaamheidsambitie.
Wil je collega-onderhoudsbedrijven nog iets meegeven?
“Durf grenzen te verleggen en haal die beren van de weg. Soms merk ik nog dat andere bedrijven het spannend vinden. Juist door te doen en uit te proberen, leer je veel. Wanneer we deze kennis met elkaar delen, vermenigvuldigen we die en kunnen we samen nog mooie stappen zetten voor de toekomst.”